Kirjoitan aiheesta kuin aiheesta, oli sitten kysymys koskettavasta selviytymis- tai terveystarinasta, asiantuntijan haastattelusta, henkilöjutusta tai yrityksen bisnekseen liittyvästä aiheesta. Kynäilen juttuja niin aikakauslehtiin, yritysjulkaisuihin, verkkosivuille kuin erilaisiin oppaisiin.
Vaikka moni lehtijuttu julkaistaan myös verkossa, suoraan verkkoon kirjoitetussa tekstissä on omat lainalaisuudet, jotka pyrin huomioimaan. Verkkosisältöön voidaan liittää interaktiivisuutta, kuten linkkejä ja liikkuvaa kuvaa. Pyrin aina hakukoneoptimoimaan tekstin, jotta se löytää paremmin lukijansa.
Kokeneena viestintäammattilaisena ymmärrän, kuinka tärkeää on välittää yrityksen tai organisaation viestit selkeästi ja tehokkaasti. Napakasti kirjoitettu mediatiedote kertoo uutisen tai yrityksen kuulumiset ytimekkäästi ja erottuu joukosta.
Uutiskirjeissä napakka sisältö on räätälöity aina kohdeyleisön mukaan. Jotta se luetaan, sen tulee tarjota lukijalleen jotain lisäarvoa ja lopussa aina call to actionin.
Natiivimainonnan ja advertoriaalien teksteissä pätevät samat lainalaisuudet kuin journalistisessa tekstissä sillä erotuksella, että lähettäjä on kaupallinen taho, mikä onkin tehtävä lukijalle heti selväksi. Vaikka teksti olisi informatiivinen, se voi olla myös vahvasti tunteisiin vetoava tarina.
Olen ”haamukirjoittanut” asiakkailleni lukuisia kolumneja ja pääkirjoituksia, toisin sanoen haastatellut kirjoittajaa ja kirjoittanut ehdotuksen tekstistä, jota sitten yhdessä muokataan. Sama toimintatapa onnistuu tarvittaessa myös blogiteksteissä.
Rakastan haastatella ihmisiä ja kuunnella heidän tarinaansa tai asiantuntemustaan. Oikeastaan en ajattele niitä haastatteluina vaan juttutuokioina. Vaikka haastateltava on näissä keskusteluissa aina pääroolissa, haluan aina antaa myös jotain itsestäni. Se synnyttää luottamuksen.